Nederlandse zuivelproducenten zijn zelf verantwoordelijk voor de schaarste aan
babymelkpoeder. Grote multinationals leveren liever aan snelgroeiende
markten als China, India en Indonesië, en vergeten hun thuismarkt. Dat zegt
retailexpert Paul Moers.
Dat Chinezen die hier melkpoeder opkopen om naar China te versturen,
verantwoordelijk zijn voor de lege schappen in Nederland noemt Moers een
,,kletskoekverhaal”.
Volgens hem valt er voor fabrikanten als Nutricia, Nestlé en Unilever
gewoonweg meer te verdienen door veel melkpoeder te leveren aan landen in
Azië. Er worden daar veel meer kinderen geboren dan in Europa. Sinds het
melamineschandaal in 2008 zijn consumenten daar bovendien bereid meer te
betalen voor Europees melkpoeder, aldus Moers maandag.
De deskundige verwacht dat vergelijkbare schaarsteproblemen zich in de
toekomst ook bij andere producten gaan voordoen. ,,Multinationals zijn veel
te veel bezig met winstbejag. Het kan toch niet zo zijn dat in Nederland,
het land waar de melkpoeder gemaakt wordt, niet voldoende van dit product te
verkrijgen is. Zakendoen moet ook gebaseerd zijn op ethiek en moraliteit”,
aldus Moers, die zelf ooit directeur van Unilever in Azië is geweest.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl